Teljesült a kívánságunk, az SVS cégre a saját belépő kategóriájában is csak 30 centis hangszórót alkalmaz. Igaz, vannak akkora helyiségek, ahová a kisebb membránátmérő is elegendő, arra is kínálnak megoldást, de a közkedvelt 1000-es széria új tagjai azok számára ideálisak, akik már elindultak a lejtőn, de még nem áll rendelkezésükre a világ összes pénze. Megvizsgáltuk, mit nyújt az SVS SB-1000 Pro általánosságban, valamint az elődjéhez és a 2000-es sorozathoz képest?

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS SB 1000 Pro aktiv melylada lifestyle 3

Amióta megismertük az SVS mélyládáit, azóta kedveljük őket. Eleinte az árképzésük tűnt a legvonzóbb tulajdonságuknak, ám ár/érték arányban is nagyon jó helyen álltak. Valamivel később a gyakori, szinte folyamatos újításaikkal, fejlesztéseikkel hívták fel magukra a figyelmet és vívták ki elismerésünket. Ezek talán legjelentősebbje az 5 évvel ezelőtti csúcsmodellekben megismert és megkedvelt, mobilkészülékekre letölthető DSP-t vezérlő alkalmazás, ami lecsordogált a legalsó szintre. Így már a belépő SVS mélyládák is rendelkeznek ezzel a képességgel, ezt jelenti a Pro, akárcsak az eggyel magasabb polcon helyet foglaló 2000-es szubládák esetében. A Bluetooth kapcsolat jóvoltából nem csak megspórolható a fotelből feltápászkodás, annál sokkal, de sokkal többet nyújt. Hogy pontosan miket, azt már korábbi tesztjeinkben leírtuk, de azért csak felfrissítjük a Kedves Olvasók és saját emlékeinket.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro App

A távirányítók alapfunkciója a hangerő szabályzás és a gyárilag beégetett hangzás profilok közötti váltogatás, ennél többet nagyon kevesek tudnak. Az SVS alkalmazás legjelentősebb tudománya a háromsávos, parametrikus EQ, amivel remekül kisimítható a szobaakusztika által megkavart frekvencia-átvitel. Ehhez kapcsolódó negatívum is akad, a művelethez feltétlenül szükséges egy olyan hangnyomásmérő műszer, ami a szubbasszus tartományban is pontos, tehát a mobiltelefonok döntő többségét elfelejthetjük. Rendkívül hasznos a szubszonikus szűrő, aminek aktiválásával levehetjük a szubláda képzeletbeli válláról azt a terhet, amivel már csak kínkeservesen tud megbirkózni. Hátránya, hogy csak 25; 31,5 és 40 Hz választható. Az SB-1000 Pro-hoz megfelelő a legalacsonyabb fokozat, de a nagyobb és erősebb márkatársakhoz igencsak jól jönne egy 20 hertzes lehetőség.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro App 2

Az alkalmazással beállíthatjuk a fázist, polaritást, az aluláteresztő szűrőt, válogathatunk a gyárilag Movie és Music elnevezésű és a Custom, valamint a Default közül. Az első háromhoz rendelhetjük az általunk kalkulált EQ korrekciókat, plusz mindegyiket nekünk szimpatikus névvel ruházhatjuk fel. Hasznosnak bizonyult, hogy nem csak egy, hanem három memória állt rendelkezésünkre, erre később visszatérünk. Végül, de nem utolsósorban a mélyláda alapfunkcióit igazíthatjuk számunkra megfelelőre, ilyen a bekapcsolás automatizálása és a hátlapi kezelőszervek fényereje. Ha már ez szóba került, nem sikerült megbarátkozni az ICI (Intelligent Control Interface) gombsorokkal, embert próbáló feladat a szubláda mögé hajolva, elemlámpát, szemüveget, nagyítót tartani és úgy nyomkodni azokat.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro aktiv melylada detail amp

Visszatérve a fizikai jellemzőkre, az SB-1000 Pro-ra ránézve egy pillanatig sem volt kétséges, hogy a hangszórója 30 centis. Ezt azért emeljük ki, mert nem egyszer estünk gondolkodóba, hogy a velünk szembenéző membrán vajon mekkora névleges átmérőjű. Optikailag méretnövelő hatású, ezt az elődön és az SB-2000 Pro-n is nyugtáztuk, hogy szinte teljes előlapot elfoglalja a kosár pereme. Utóbbinak anyaga, természetesen nem csak a peremé, sajtolt fémlemez, ebben a kategóriában ez tekinthető általánosnak, nem az alumínium öntvény.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro aktiv melylada hangszoro 2

Számunkra furcsának tűnt a kosár viszonylagos zártsága, ami éles ellentétben áll a 4-6-8 küllős megoldásokkal. Vessenek minket a mókusok közé, mert nem számoltuk meg a lyukakat, körülbelül 70-75 db lehet belőlük, amin áramolhat a rostokkal erősített kompozit membrán által mozgatott levegő, egyúttal hűtve a másfél col átmérőjű lengőcsévét. A dupla mágnes, viszont visszafogott vastagságú és átmérőjű. Nyilván hiba lenne ebből bármiféle következtetést levonni, a lényeg nem látható, de nekünk az olyasmi tetszik igazán, ami a 3000-es és az afölötti modellek popsiját képezi. Ja, hogy azok kétszer, háromszor ennyibe kerülnek? Bocs, inkább befogjuk a bagólesőnket! Azt viszont ebben az árkategóriában sem tudjuk örömmel fogadni, hogy a belső kábelezés cérnavékonyságú. Sajnos nem egyedi eset, majdnem az összes mélyláda gyártó spórol ezen darabonként 10-20 dollárcentet.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro aktiv melylada amp 4

A Sledge 325D erősítő csúcsteljesítménye 820 watt, folyamatosan, amit a típusszámból kikövetkeztettünk, 325 wattot ad le. Elméletileg bőven elegendő, és ha nem is lényegesen, de több, mint az előd, nem Pro mélyládáké. Ezen kívül is történtek változtatások, mint a diszkrét MOSFET meghajtás, az 50 MHz-es Analog Devices DSP 56 bites szűréssel.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS SB 1000 Pro aktiv melylada exploded

A hátlapon USB aljzathoz csatlakoztatható az SVS SoundPath vezeték nélküli jelátvitelt biztosító egység. A teljesség kedvéért felsoroljuk a többi csatlakozót: 1-1 pár RCA be- és kimenet, előbbiek egyike LFE jelölésű, valamint szintén 1-1- pár hangszórókábel be- és kimenet, 1 db trigger bemenet. Végül egy újabb nehezen emészthető tulajdonság; a tápcsatlakozó borotva/piskóta kivitelű. Valaki árulja el, ez miért jó?

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro aktiv melylada amp 5

Az SB-1000 Pro famintázatú fóliával burkolt változata a legolcsóbb, 229.990 forintba kerül, a feketére vagy fehérre lakkozottakért plusz 20.000 forintot kérnek, ami elfogadható árképzés.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS SB 1000 Pro aktiv melylada

Meghallgatás

22 négyzetméteres nappaliban használtuk és teszteltük az SVS SB-1000 Pro mélyládát. Marantz processzorról kapta az Audyssey MultEQ XT32 által gatyába rázott jeleket, SVS SoundPath kábelen keresztül.

Miután két hétig napi pár órán át járattuk, műszeres mérésekkel kezdtük a vizsgálatot, a kapott adatok alapján a parametrikus EQ-val a lehető legsimábbra vasaltuk a frekvencia görbét, utána futtattuk le a processzor automatikus önbemérőjét.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS SB 1000 Pro aktiv melylada lifestyle 2

20 hertzen nem sok vizet zavart, bár tisztán hallhatóan szólt, 25-től jelentősen növekedett a hangnyomás, 31,5 volt az a frekvencia, ahol már ereje teljében „dübörgött”. Aztán ezt a szintet icipicit emelve haladt 80 Hz-ig, onnan már a frontsugárzóké volt a főszerep. A 25 és 40 hertzes mérőjelek jelentős felhangosításával sikerült némi oda nem illő hangot kicsikarnunk a membránból, de ezt nem tekintjük negatívumnak, mivel nem a normális, mindennapos használat része.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro aktiv melylada exploded

A Movie tárhelyre rögzített profillal a szokásos tesztjelenetek remekül szóltak, a Valkyrie légvédelmi gépágyúja megadta azokat az ijesztő effektusokat, amik miatt ezt a részletet kiemeltük a filmből. Ugyanezt tapasztaltuk a bombák robbanásakor, éreztük a padlón és a kanapén is. Nem lepett meg minket, hogy Hulk füvön landolása érzékeltette a tonnás testtömeget és az ordítása szinte meglebegtette a hajunkat. A lőfegyverek kaliberét ha nem is tizedmilliméteres pontossággal, de jól megkülönböztethetően prezentálta, az infrahang generátoroktól mi a főhőssel ellentétben megadtuk magunkat.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro aktiv melylada hangszoro back

Marcus Miller basszusgitárjának vastagabb húrjait és zenésztársának lábdobját olyan élvezetesen szólaltatta meg, hogy többször visszaléptünk a jelenet elejére.

Sztereó zenék következtek, (Hans Zimmer – Wheel of Fortune a Pirates of the Caribbean, Dead Man’s Chest filmből, He Xun-Tian – Earth Drums) ekkor kézbe kellett vennünk az applikációt futtató tabletet, mert soknak véltük a szubbasszust, kissé rátelepedett a többi frekvencia-tartományra. A Music beállításcsomag csak jelszintben különbözött a mozistól, átváltva rá pontosan annyit adott ki magából az SB-1000 Pro, amitől széles mosoly ült ki az arcunkra. Ezután régi-új kedvencünket, Tom Jonest is meghallgattuk (sajnos veszprémi koncertjére nem sikerült jegyet szerezni), szintén a DALI Volume 4 tesztlemezről. Szinte hihetetlen, hogy ez belépő mélyláda, mert a hangja annyira belesimult a frontsugárzókéba, mintha egymáshoz tervezték volna őket. Itt is fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy saját szórakozásunkra, sztereó zenehallgatáskor sosem használunk szubládát, mert quadral Aurumjaink frekvencia-átvitelének alsó határértéke 28 Hz, nincs szükség támogatásra.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS 1000 Pro aktiv melylada hangszoro

Ha lúd, legyen kövér, a Dolby Atmos őserdei jelenetét futtattuk végig egymás után háromszor. Másodszorra azért, mert Music állásban maradt a DSP, elfelejtettük Movie-ra váltani, harmadszorra azért, mert nagyon tetszett, amit hallottunk. Volt összehasonlítási alap, ugyanis hidegfront vonult át felettünk és nem sokkal korábban igazi mennydörgésben és záporesőben is volt részünk. Az SB-1000 Pro versenyre tudott kelni azzal, mintha visszakanyarodtak volna a zivatarfelhők. Végezetül belehallgattunk a San Andreas című filmbe, hogy borzongjunk kicsit a borzalmas természeti katasztrófa következtében összeomló, eldőlő felhőkarcolók robajától.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda teszt SVS SB 1000 Pro aktiv melylada front

Összegzés

Az SVS mérnökei megmutatták, hogy nem érdemtelenül kapják a fizetésüket. A maga nemében nagyon jó SB-1000-ből olyan profi versenyzőt faragtak, ami a konkurenciának már most fejvakarást, a házimozi rajongóknak, akik megvásárolják, sok-sok örömet fog okozni. Mehetne valamivel mélyebbre, de így is teljes megelégedéssel használtuk bő másfél hónapig. Aki ennél több mélybasszusra vágyik, az választhatja a PB-1000 Pro  testvérmodellt picivel több pénzért.

SVS SB-1000 Pro aktív mélyláda

Műszaki adatok

Felépítés: zárt
Hangszóró: 30 cm-es, lemezkosaras, kompozit membránnal
Teljesítmény: 325 W RMS, 820 W max.
Frekvencia-átvitel: 20-270 Hz (+/-3 dB)
Fázis: 0-180 között fokonként
Színválaszték: zongoralakk fekete/fehér, fekete famintázatú fólia
Méretek: 342 x 330 x 352 mm
Tömeg: 229 990 Ft (fekete tölgy kivitelben)

249 990 Ft (lakk fekete és lakk fehér kivitelben)

Forgalmazó: Home Movie Bt.

+36-1-2566478

1173 Budapest, Pesti Út 237.

Home Center D/9.

homemovie.hu


Mérleg

+Könnyedén használható, szinte mindentudó vezérlő alkalmazás, háromsávos parametrikus EQ

+Erős, ütős, pontos, megfogott hang

+Sztereó zenékkel is megállja a helyét


Szubjektív vélemény

Hangminőség házimozira: 4.5
Hangminőség zenére: 4.5
Hangnyomás: 4.5
Kivitel: 4.5
Formaterv: 4
Ár/érték arány: 5

Forrás: AV-Online.hu

 

Szoba a szobában… Csapatunknak egy emeleti helyiséget kellett átalakítani a megrendelő leendő moziszobájaként. Mérések alapján, új oldalfalakat húztunk fel a szobán belül, és a mennyezetet is lejjebb kellett süllyeszteni; ez mind-mind nagyon fontos volt a hangzás/terem-akusztika szempontjából. A bejárattal szemben lévő falnál, egy több részes teli ablakos – erkélyajtós teraszkijáró jelentett némi fejtörést, ugyanis azt meg kellett hagyni a rendeltetésének megfelelően. Így egy nem hétköznapi megoldást választottunk: a nagy ablakos erkélyajtó(k) elé egy előtét falat építettünk, 3 elemes tolóajtós nyílással – kijárással a teraszra. Dizájnban sem utolsó, és a terasz is könnyedén használható. A Screenline motoros oldalfeszített vászon az akusztikus tolóajtók elé ereszkedik le.
Az elérhető legjobb mozi-hangzás érdekében, az egész szobát hangszigeteltük, több rétegben, többféle módon, saját készítésű akusztikai panelekkel installáltuk, és egyedi szteppelt bársony kárpittal láttuk el, mely tapintása igazán puha- és finom érzést ad, látványra pedig az olaj-zöld szín nyugtató érzéssel tölti el az embert. A szokásos – már-már elcsépelt – „minden legyen szürke” szín helyett, egy kontrasztos bordó szőnyegre esett a választás, ami igazán egyedi hangulatot teremt a szobában (természetesen a vetítés érdekében, szintén saját tervezésű fekete akusztikus mennyezetet építettünk). Az akusztikus plafon és a kárpitos oldalfalak „derékszögét” mahagóni fával törtük meg a szoba teljes hosszában, így a látványon túl, kiváló diffúz hatást értünk el, ami a hangcsillapítás mellett szintén nagyon fontos akusztikai szempont! A helységben lévő tartógerendákat hangulat-világítással díszítettük, fővilágításként pedig mennyezetbe rejtett dimmelhető spotokat alkalmaztunk. A kényelemről egy 1-soros 3 részből álló, motoros mozgatású mozifotel gondoskodik. Megrendelőnk legfontosabb elvárása a dinamikus és erőteljes hangzás volt, így egy komplett SVS Ultra hangsugárzó szettet állítottunk hadrendbe, 7.1.4 Dolby Atmos konfigurációban, PB-3000 reflexes basszusládával! A 40 négyzetméteres szobát elképesztő energiával tölti meg az SVS szett! Ami az elektronikákat illeti; egy általunk kalibrált Marantz házimozi processzor a rendszer lelke, 2 darab multicsatornás Emotiva végerősítővel megtámogatva, SVS és Audioquest kábelezéssel. Multimédiás tartalmak lejátszásáért a Zappiti One SE felel, míg a teljes rendszer- és világítás vezérlést a Control4 vezérlőközpontja látja el (kiváltva az összes távirányító zavarba ejtő nyomkodását)! A kompromisszum-mentes képalkotás érdekében JVC 4K HDR házimozi vetítőt telepítettünk. Hangulatfényben is zavartalan a házimozizás élménye, míg teljes besötétítésben drámai kontrasztot és színvilágot kaptunk. Gondosan elvégzett és többszörösen ismételt beállításaink, méréseink bizonyították kiváló szoba-akusztikai kivitelezésünket, így további utólagos akusztikai abszober/diffúzor telepítése már szűkségtelen volt. A kiválasztott rendszer játszi könnyedséggel tárja elénk a mozi-élményt, és a nagy térben hihetetlen valósághű érzést kelt bennünk!
A velencei projekt minden percét élveztük, nagyon jó kedvvel, elszántsággal és szakmai alázattal végeztük a dolgunkat. Ennek eredményeként a moziszoba minden egyes négyzetcentije egy gondosan megtervezett-, és teljes egészében a csapatunk által kivitelezett valódi házi filmszínház lett.
Elégedett ügyfelünk a közeljövőben egyéni ízlése szerint rendezi be új házi filmszínházát![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Mi az a hangszóró keresztváltás? Mi az a hangsz  r   keresztv  lt  s

A normál hallással rendelkező emberek akár 10 oktáv frekvenciát is képesek érzékelni, 20 Hz-től 20 kHz-ig, és a szélessávú hangszórókat úgy tervezik, hogy a szóban forgó tartomány lehető legnagyobb részét reprodukálják. Reálisan a legtöbb hangszóró nyolc vagy kilenc oktávot tartalmazhat, 20 kHz-es vagy még magasabb szintű, felülről lefelé, akár 40–80 Hz-ig, bár néhányuk alacsonyabb is lehet.

Ez valamivel kevesebb, mint az emberi hallás teljes mértéke, ám ez még mindig nagyon széles tartomány, és a legtöbb hangszóró-meghajtó nem képes önmagában lefedni az egészet. Tehát a legtöbb hangsugárzó-kabinet egynél több meghajtóval van szerelve.

Például egy úgynevezett két-utas hangsugárzó két kisebb tartományra osztja a teljes frekvenciatartományt, és mindegyik tartományt más-más meghajtó reprodukálja: A magas-sugárzó magas frekvenciákat kezel, a mélysugárzó pedig az alacsonyabb frekvenciákat kezeli. A háromutas hangsugárzók a teljes tartományt három kisebb tartományra osztják szét: egy magas-sugárzó, egy mélysugárzó és egy közép-meghajtó, amely reprodukálja a közép-frekvenciákat a magas- és a mélysugárzó között. Néhány hangsugárzónak, különösen az álló tornyoknak egynél több mélysugárzója van, mivel az alacsonyabb frekvenciákhoz több energiára van szükség a csúcspont kiegyenlítéséhez.

Frekvenciák felosztása és a pontos hangzás
Hogyan lehet a teljes tartományt kisebb tartományokra osztani és a megfelelő meghajtókra irányítani? Ez a hangszóró keresztváltó áramkörének a feladata, amely két vagy több szűrőből áll. Ez az áramkör teljes spektrumú jelet fogad a nagy teljesítményű erősítőtől vagy az AVR-től, és a magas frekvenciákat egy felül-áteresztő szűrővel továbbítja a magassugárzóra, az alsó frekvenciákat a mélysugárzó(k)ra alul-áteresztő szűrővel, és – egy háromutas hangsugárzóban – a közép frekvenciatartományt a közép-meghajtóhoz pedig egy Bandpass sávszűrővel

Mi az a hangszóró keresztváltás? Mi az a hangsz  r   keresztv  lt  s keresztv  lto

Lényegében, a passzív keresztváltó áramkör egyszerű. Három alapvető elektronikus alkatrészből áll: induktorok, kondenzátorok és ellenállások. De az ördög a részletekben-, és az áramkör sajátos kialakításában rejlik – pontosan mely komponenseket használják és hogyan vannak elrendezve -, a hangszóró-tervező művészetének fontos része.

Az SVS mérnökei sok időt töltenek a keresztváltó áramkörön, mert ez óriási hatással van a hangszóró végső hangjára. Ha egy gyártó olcsó alkatrészek és egyszerűsített kialakítás felhasználásával próbál költségeken spórolni, akkor a hangszóró torzan és erőltetetten szólhat nagy hangerőn, a sztereó színpad és térképzés romolhat, a frekvenciaválasz pontatlan és egyenetlen lehet. Ezen és más, az alacsonyabb szintű keresztváltókra jellemző problémák elkerülése érdekében az SVS prémium komponenseket, kifinomult áramkör-tervezést, részletes számítógépes modellezést, valamint kiterjedt valós és anechoic (visszahangmentes) teszteket alkalmaz (amelyeket egy kicsit később megvitatunk), hogy hangszóróik kompromisszumok nélküli teljesítményét érjék el.

Ennek a folyamatnak az egyik része annak eldöntése, hogy pontosan hol osztja a teljes frekvenciatartományt kisebb tartományokra; az elválasztó pontokat keresztező frekvenciáknak nevezzük. Ez a meghajtók képességeitől függ. Ideális esetben minden meghajtót fel kell kérni, hogy csak azokat a frekvenciákat reprodukálja, amelyekkel a legkényelmesebb – vagyis más szóval, lineáris a működési tartománya. Ha egy meghajtó megkísérel olyan frekvenciákat reprodukálni, ami a lineáris működési tartományán kívül esik, akkor gyengének tűnhet, vagy torzulhat.

Keresztezési frekvencia meredekség
Ugyanolyan fontos, hogy a crossover átváltás hogyan változik az egyik tartományból a másikba. Egy hirtelen átmenet mindenféle hangproblémát okoz, ezért az átmenetnek fokozatosabb lejtést kell követnie; ezt keresztezési lejtőnek / meredekségnek (crossover slope) hívják. Ahogy a frekvencia növekszik, az egyik szűrő kimenete lefelé csökken, amikor a következő szűrő kimenete felfelé emelkedik. Valójában a szűrők frekvenciatartományai átfedik egymást, és mindkét meghajtó reprodukálja a frekvenciákat az átmeneti zónában.

Tegyük fel például, hogy egy két-utas hangsugárzóban a magas- és a mélysugárzó közötti keresztezési frekvencia 2 kHz. Ebben az esetben a 2 kHz alatti frekvenciák a mélysugárzóra, a 2 kHz feletti frekvenciák pedig a magas-sugárzóra továbbítódnak. Mivel azonban az alacsonyabb frekvenciák megközelítik a 2 kHz-t, az alul-áteresztő szűrő csökkenti a mélysugárzó felé továbbított jelszintet. Ugyanezen a ponton a felül-áteresztő szűrő növeli a magassugárzónak küldött szintet, amíg az el nem éri a teljes szintet valahol 2 kHz felett.

Az a ráta, amellyel a szint csökken a mélysugárzóig és növekszik a magassugárzóig, a keresztezési lejtő maga (más néven rolloff-nak hívják). A legtöbb SVS hangsugárzóban ez a meredekség 12 dB / oktáv. A két lejtő (slope) keresztezi a keresztezési frekvenciát (ebben a példában 2 kHz), ahol mindkettő 6 dB-el a névleges szint alatt van. Mivel azonban a magassugárzó és a mélysugárzó is előállítja ezt a frekvenciát, egyesülnek, hogy ugyanazt a szintet érjék el a magasabb és az alsó frekvenciákon, és a hangsugárzó teljes frekvenciaválasza teljes tartományában sima, egyenletes.

Egy három-utas keresztváltó ugyanúgy működik, kiegészítve egy bandpass sávszűrő hozzáadásával az alul- és a felül-áteresztő szűrők közé (lásd 2. ábra). Ebben az esetben két keresztezési frekvencia létezik.

Mi az a hangszóró keresztváltás? Mi az a hangsz  r   keresztv  lt  s abra

A keresztváltók tervezése
Az aktív keresztváltók ugyanazt a munkát végzik, mint a passzív tervezésűek, csak a jel-lánc másik pontján, és azok elektronikusan jóval kifinomultabbak. Az aktív keresztváltás leggyakoribb típusa a digitális – ami, teljes tartományú digitális audio jelet fogad, és a DSP (digitális jelfeldolgozó) segítségével kisebb tartományokra osztja. Egy passzív keresztváltáshoz hasonlóan a tartományok átfedésben vannak az átmeneti zónában, és a keresztezés meredeksége általában 12dB / oktáv. Az osztott jeleket ezután analóggá konvertálják, és azokat különálló erősítőkhöz továbbítják, így tápláva meg mindegyik meghajtót.

Az aktív keresztváltókat gyakran használják a saját tápellátású (más néven aktív) hangsugárzókban, azaz a beépített teljesítményerősítővel rendelkező hangsugárzókban. Az egyik ilyen hangszóró a
két-utas SVS Prime Wireless vezeték nélküli hangszórórendszer, amely magában foglal egy digitális aktív keresztváltót és 200 wattos (50 watt x 4) teljesítményerősítőt. Számos digitális bemenetet (Bluetooth, WiFi, Ethernet, TosLink optikai), valamint analóg bemeneteket kínál. Az analóg jeleket digitálissá alakítja, mielőtt a keresztváltó két frekvenciatartományra szétosztja azokat.

Az SVS mélynyomók is digitális aktív keresztváltót használnak, ha teljes tartományú jelet kapnak. Ebben az esetben a keresztváltó alul-áteresztő szűrőként működik, amely megakadályozza, hogy a mélysugárzó működési tartománya feletti frekvenciák elérjék a meghajtót.

A digitális aktív keresztváltók szépsége az, hogy pontosabbak, sokkal szigorúbb tűréshatárokkal dolgoznak, mint a passzív áramkörök, valamint egy egyszerű firmware frissítéssel javíthatók/módosíthatók. És természetesen az SVS ugyanazon iteratív (ismétlő) mérési- és (le)hallgatási folyamaton megy keresztül, az aktív keresztváltók finom-hangolása érdekében, és a mérnökök a DSP használatával finomíthatják a hangszóró teljesítményét a passzív keresztváltó képességein túl. Ami nyilvánvaló, hogy a keresztváltók kritikus részét képezik az összes több-utas hangsugárzónak. Az intelligens tervezéssel és kivitelezéssel az SVS hangszórók eltűnnek, és csak a magával ragadó hang dicsőséges élményét hagyják maguk után…

SVS és az immerzív, virtuális valóság alapú térhangzás.

Dolby Atmos® és DTS:X® audio formátumok az egysíkú házimozi és a zene térhangzás határait kitolják az „immerzív, virtuális valóság alapú térhangzás” birodalmába. Az audio formátumok fejlett jelfeldolgozási (processzálási) algoritmusai bármilyen hangot elhelyezhetnek és mozgathatnak a háromdimenziós lehallgató-térben – ott, ahol ez természetesen is előfordulhat egy valós környezetben. Magassági hangsugárzókat használnak ennek a sokkal meggyőzőbb és magával ragadó (körülölelő) hallgatási élménynek a létrehozására.
Egy zümmögő méhecske a fejed körül! Egy fentről – mögéd leszálló helikopter. Zuhogó eső – mindenhol. Egy testnélküli hang hív a távolból. A Dolby Atmos és DTS:X 3-dimenziós hangteret biztosít, hihetetlen fej-forgató effektekkel, a cselekmények közepébe helyezve a hallgatót.
Talán a legizgalmasabb rész, a Dolby Atmos és DTS:X tartalmak mindenféle szórakoztató formában berobbannak; beleértve a mozifilmeket, a TV-t, a zenét és a játékokat, így jóval könnyebb élvezni az izgalmas előnyöket, mint eddig valaha. Soha nem volt jobb alkalom tovább fejleszteni házimozi rendszerét magával ragadó magassági hangsugárzókkal és a Dolby Atmos / DTS:X kompatibilis AV-komponensekkel.

Körülölelő immerzív Dolby Atmos és DTS:X hangzás új magaslatokban! Moziszoba XI

Dolby Atmos még több felhasználónak nyújt körülölelő, immerzív virtuális valóságú térhangzást, mint valaha

A Dolby régóta úttörő és vezető szerepet tölt be a kereskedelmi és fogyasztói térhangzás területén. Ők készítették az első házi térhatású technológiát, és ők fejlesztették ki az első élő HDTV-adást 5.1 csatornás Dolby Digital audióval, valamint még számtalan más újítást is, többek közt a legújabb a Dolby Atmos-t.

A hagyományos térhangzás egyetlen vízszintes síkon zajlik körülöttünk. A bal első és a jobb első hangsugárzók (frontok) felelősek azért, hogy úgy érezzük, a hang a köztük lévő adott helyről érkezik és talán még azon kívül is, előttük vagy épp mögöttük…, így kapjuk meg a képernyőn zajló cselekmények egészét. A középső csatorna (center) általában a párbeszédre és minden olyan műveletre összpontosít, amely úgy hangzik, mintha a képernyő közepéről jönne. Ez lehetővé teszi, hogy elképzeljük, a beszélgetések közvetlenül előttünk zajlanak, és azok meggyőző módon az emberek (szereplők) ajkából érkeznek.

A hátsó és az oldalsó háttérsugárzók felelősek a helymeghatározásért, a hely érzetének megteremtéséért. Az az érzés, hogy a cselekmények közepette vagy, a mögüled érkező hangokkal, illetve olyan környezeti zörejekkel, hanghatásokkal megspékelve, elhiszed, tényleg részese vagy a történéseknek, a magával ragadó élménynek. Ekképpen, ha a házimozi megfelelően van felszerelve és beállítva ezekkel az elemekkel, az élmény sokkal reálisabb lesz, és egy szobában többen élvezhetik a meggyőző és magával ragadó hangzást, szemben egy 2-csatornás sztereó rendszerrel, soundbárral vagy más otthoni audio megoldással, amelyeknek sokkal kisebb terjedelmű a tökéletes lehallgatási területe az az sweet pontja”.

A Dolby Atmos egy teljesen új dimenziót ad a házimozi térhangzáshoz azáltal, hogy beépíti a háromdimenziós térben körülöttünk mozgó hango(ka)t, beleértve a felülről érkezőket is, így úgy érzed, mintha az akció kellős közepén lennél. Ahelyett, hogy csatornákon korlátoznák a hangokat, azok pontosan elhelyezhetők és mozgathatók bárhol a hangmezőben, és olyan audio légkört eredményezhetnek, amely reálisan ábrázolja a fejünk felett- és az összes oldalt mozgó tárgyakat.

Az egyik legjobb dolog az, hogy a Dolby Atmos tartalmak egyre elterjedtebbé válnak a szórakoztatás minden formájában, így soha nem volt jobb alkalom tovább fejleszteni házimozi rendszeredet magassági hangsugárzókkal.
A Dolby Atmos jelenleg elérhető a legtöbb új Blu-ray kiadásban, és a régebbi filmeket is újra keverik ezzel a formátummal, amelyek mindegyik megtalálható a Dolby oldalán. Atmos tartalom a Netflix, az Amazon Prime Video, a YouTube, a Hulu Plus, a Facebook, a Pandora internetes rádió és a Vudu-n is elérhető. A legtöbb szolgáltatáshoz az Atmos tartalom, prémium szint részeként érhető el.

Körülölelő immerzív Dolby Atmos és DTS:X hangzás új magaslatokban! K  r  l  lel   immerz  v Dolby Atmos   s DTSX hangz  s   j magaslatokban atmos mennyezeten
Az újabban megjelenő Dolby Atmos zenei technológia által, élvezheted a még magával ragadóbb hangzás előnyeit anélkül, hogy képre vagy képernyőre lenne szükséged. Gondolj egy különféle énekhangokkal, digitális hanghatásokkal és instrumentális eszközökkel megfestett helyiségre, majd a Dolby Atmos-ra, amely lehetővé teszi neked, hogy mindezt zökkenőmentesen keverve halljad, a tér bármely pontjából. Balra egy basszusgitár, dobok mögötted, jobboldalon háttér-énekesnők… Ez egy sokkal gazdagabb és összetettebb körítés a történetmeséléshez, ami bevon téged a zene művészetébe.

A Dolby Atmos Music mostantól online streamelhető az új Amazon Music HD szolgáltatáson keresztül. A Dolby Labs nagy kiadókkal is együttműködik, például az Universal Music Group-pal, hogy több ezer számot elkészítsen, illetve újra kiadjon Atmos Music formátumban. Izgalmas idő előtt áll a magával ragadó zenehallgatás, de csak akkor tudod ezeket az előnyöket kihasználni, ha van egy erre felkészített otthoni audio-rendszered.

DTS:X – A házimozi hangzás valósággá válik

A DTS fontos újító volt az audioiparban onnantól kezdve, amikor bemutatta saját csúcsminőségű digitális térhatású hangformátumát Steven Spielberg „Jurassic Park” című kasszasiker megjelenésével. Az évek során a DTS tovább folytatta a mozik és az otthoni AV-termékek térhangzás technológiáinak fejlesztését. Így a DTS is bemutatta a saját „magával ragadó audio technológiáját” a DTS:X-et, amely a hangot ott helyezi el, ahol az a 3D-s térben természetes módon fordul elő, ezzel élethű, multidimenziós hangélményt teremtve.

A DTS támogatja a hagyományos 5.1, 7.1 és más térhatású hangfeldolgozást is, és a DTS:X kiegészítésével szinte korlátlan rugalmassággal rendelkezik azzal, hogy miként és hol lehessen a magassági effektusok hangszóróit telepíteni a körülölelő házimozi rendszer létrehozásához.

Hogyan élvezheted a Dolby Atmos-t és DTS:X-et a saját házimozi rendszeredben?

A film és a zene szerelmeseinek a jó hír az az, hogy nem kell választani a Dolby Atmos és a DTS:X között, mert minden AV-vevőerősítő (vagy processzor), amely rendelkezik Dolby Atmos-szal, szinte biztosan rendelkezik DTS:X jelfeldolgozási képességekkel is. Nem tudunk egyről sem, amely ne támogatná mindkét formátumot, így soha nem kell attól tartani, hogy valamilyen tartalomról lemaradunk amiatt, mert erősítőnk nem rendelkezik megfelelően felszerelt hardverrel. Blu-ray lemezek, streaming szolgáltatások és egyéb források valószínű az egyik vagy a másik formátumot tartalmazzák, de ez ne befolyásoljon Téged a lényeg élvezetében. Az olyan önálló streaming hardver eszközök, mint a Roku, az Amazon Fire, az Apple TV és az Nvidia Shield, szintén képesek feldolgozni a Dolby Atmos hangsávokat, tehát igényeidnek és preferenciáidnak függvényében rengeteg lehetőség áll rendelkezésre.

Ha régebbi Dolby Digital vagy DTS tartalmad van, amely nem Atmos vagy DTS:X kódolású, az teljesen rendben van. Mind a Dolby Digital, mind a DTS kifejlesztette saját egyedi „fel-konvertáló/felskálázó” algoritmusait (Dolby Surround és Neural:X), amelyek felismerik a korábbi (mag) hangsáv formátumát, majd „kikeverik/felkeverik” azt, hogy teljes mértékben kihasználhassák a magassági effektusok csatornáit. Csak ellenőrizd le az AV-erősítődet/processzorodat vagy a Blu-Ray lejátszód audio beállításait az „automatikus dekódolás” vagy valami hasonló szempontjából, és állítsd be ennek megfelelően.

Körülölelő immerzív Dolby Atmos és DTS:X hangzás új magaslatokban! K  r  l  lel   immerz  v Dolby Atmos   s DTSX hangz  s   j magaslatokban hangfal

Magassági -Effekt- hangsugárzó technológia:
Felfelé sugárzó, mennyezetről visszaverődő – Soundbar virtualizáció – Közvetlen sugárzási (direkt)

Három elsődleges megközelítés létezik az objektum-alapú térhatású hangzásban megjelenő magassági effektusok biztosítására. A Dolby Atmos és DTS:X a hagyományos 5.1/7.1 surround hangsugárzó konfigurációra (első, középső, surround és hátsó surround) támaszkodva, kettő, négy vagy akár hat magassági hangszóróval kombinálva egészíti ki a háromdimenziós hangteret. Erről bővebben később, először fussunk át a többi megoldáson. A Dolby támogatja és elfogadja a fülmagasság körüli hangsugárzó(k)ból felfelé irányuló – majd mennyezetről a hallgatási pozíciónkba visszapattanó hangokat. Ennek célja az afféle illúzió létrehozása, mintha a hanghatások felülről jönnének. Ennek hatásos megvalósulásához/működéséhez – hogy a felső hangok valóban visszapattanjanak – sík mennyezetre van szükség, a lejtős, vagy boltíves plafon, illetve a közbeeső gerendák, egyéb belogó tárgyak (mennyezeti függő lámpa) alkalmatlanná teszik a fent említett Dolby javaslatot, arról nem is beszélve, hogy egyáltalán milyen a plafon- és annak anyagának hangvisszaverő képessége a kívánt hatás eléréséhez. Ezzel a megoldással az a probléma, hogy ha bármilyen mennyezeti vagy lehallgatási pozícióban lévő anomália/rendellenesség áll fent, az teljesen hatástalanná teheti ezt a „visszapattanó” megközelítést. A mennyezetről visszaverődő módszert negatívan befolyásolhatja még a mennyezet magassága és a hallgatási pozíció távolsága a hangszóróktól. Még egy tökéletes helység esetén is, ez a visszapattanó megoldás mindig is le fogja szűkíti a tökéletes lehallgatási pontot „sweet spot”, ezáltal kevésbé számít ideális megoldásnak. Ezenkívül a mennyezetről visszapattanó megközelítést nem kifejezetten támogatja (nem is hagyta jóvá) a DTS, ami csakis a közvetlen sugárzási (direkt) fejfeletti hangszórókat alkalmazza a magassági effektusok reprodukálására.

A Dolby Atmos Virtualization és a DTS Virtual:X olyan újabb technológiák, amelyek elsősorban a Soundbarokon érhetők el, és fejlett algoritmusokat használnak a magassági hanghatások virtualizálásához, szimulálásához. Egy tech blog szerint, ez az eljárás pszicho akusztikai hang-trükköket használ a fej-feletti hangok virtualizálásához. A termékek korlátozott elérhetősége mellett, a nagyérdemű még nem döntött afelől, mennyire lehet meggyőző a virtualizált megoldás, viszont ez is egyre több figyelmet fordít az objektum-alapú térhangzás felé…

Az optimális teljesítmény érdekében a közvetlen sugárzási magassági (direkt) effekt hangsugárzó, mint például az SVS Prime Elevation, sokkal meggyőzőbb élményt nyújt. A Prime Elevation akár magasan az oldalsó falra, akár közvetlenül a mennyezetre installálható, teljes értékű teljesítményt biztosít minden helyiségben, a mennyezetről visszapattanó megközelítés kompromisszumai vagy korlátozásai nélkül. Ráadásul ugyanolyan jól működik mind a Dolby Atmos, mind a DTS:X tartalmakkal. Ezenkívül a Prime Elevation a hagyományos oldalsó- és hátsó surround hangsugárzóiként is kiválóan használható, így kapva tökéletesen megegyező hangszínt és homogenitást a térhatású- és magassági hangeffekteknél egyaránt. Optimálisan kialakított döntött front-oldallal, kifinomult akusztikai tulajdonságaival, teljes tartománybeli dinamikájával és egy egyszerű, mégis rendkívül hatékony rögzítőelemmel, amely lehetővé teszi négyféle installálását – a Prime Elevation a legsokoldalúbb és az egyik legjobb hangú Dolby Atmos és DTS:X magassági effekt hangsugárzó a piacon.
Körülölelő immerzív Dolby Atmos és DTS:X hangzás új magaslatokban! K  r  l  lel   immerz  v Dolby Atmos   s DTSX hangz  s   j magaslatokban rajz[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Melyik aktív mélynyomó típus jobb – zárt vagy reflex? Örök vitatéma a hifis fórumokon és blogokon, véleményből nincs hiány. Ezer és egy mítosz és általánosítás terjeng, nem véletlen, hogy ez a leggyakoribb kérdés az ügyfélszolgálatunkon is. Kétértelmű a válasz, „az attól függ”. Mindkét mélynyomó típust alább megtárgyaljuk, s megnézzük, hogy az ajánlott telepítés és hallgatói környezet esetén, melyik eredményez optimális teljesítményt.

 

Zárt vagy Reflexes aktív mélyláda? SVS akt  v m  lyl  d  k

 

Zárt mélyláda

Kompakt forma, mint tényező
A zárt mélysugárzók általában kisebb kabinetmérettel és helyigénnyel rendelkeznek, így könnyebben integrálhatók a hallgatási környezetbe (szobánkba), minimális vizuális hatással vannak a berendezésünkre, enteriőrre.

Zenehallgatásra ajánlott
A megfelelően megtervezett zárt mélysugárzó kisebb fázis-eltolást, alacsonyabb késleltetést és kevesebb lecsengetést mutat az adott időtartományban. Ezek a tulajdonságok miatt válik a zárt mélysugárzó típus természetes választássá, ha kimondottan zenehallgatási felhasználást célzunk meg, amit a megszállott hifisták tipikusan úgy jellemeznek, hogy a megszólalás pontosabb, artikuláltabb és kevésbé elfolyó, vagyis feszesebb.

Alsó határfrekvencia tartomány – Szobanyereség
A zárt mélyládák általánoságban kisebb meredekségű, laposabban felfutó görbével rendelkeznek, mint reflexes társaik (10Hz-től). Az SVS e koncepciót egy lépéssel tovább vitte; a kifinomult DSP alkalmazásával kiegyenlíti a frekvencia-választ és annak meredekségét, hogy a lehető legjobban kihasználhassa a kicsi és közepes méretű helyiségekben általánosan jelentkező „szobanyereség” előnyeit. Ennek az erőfeszítésnek eredménye képpen kapunk egy kiterjesztett alsó határfrekvencia menetet jelentősen megnövekedett hangnyomással.

Dinamikus kimenet korlátai a legmélyebb Oktávokon
Mindegyik egymást követő mélyebb oktávnál a membrán kimozdulás megnégyszereződik egy zárt mélysugárzóban annak érdekében, hogy ugyanaz a hangnyomásszint fennmaradhasson. Ebből adódóan, az egyenletes frekvenciaválasz eléréséhez és kiegyenlítéséhez nagyban igényli az erősítő teljesítményét. Ennek eredményeként a zárt mélysugárzóknak jellemzően lényegesen alacsonyabb a dinamikus kimeneti értéke, mint az ugyanazon családba / árkategóriába tartozó reflexes mélysugárzónak. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy zárt mélysugárzó ne teljesítene jól például az akciófilm jeleneteknél (jellemzően 18-36 Hz-es oktávban). Ne feledjük, egy kisebb – közepes szoba nagyban növeli az alacsony frekvenciák hangnyomását (szobanyereség) kiváltképp a 18-36 Hz -es frekvencia tartományban. Tehát, ha a zárt mélynyomó teljesítménye jól illeszkedik a szoba méretéhez és a lejátszási szinthez, az eredmény kiváló lesz, még a legalsóbb oktávokban is!

Zárt vagy Reflexes aktív mélyláda? akt  v m  lyl  da freki tartom  ny

Bass-reflex mélyláda

A méret a lényeg

Bassz-reflex aktív mélysugárzók esetében viszonylag nagy méretű kabinetre van szükség a mély rendszerhangolási frekvenciák elérése-, és megfelelő reflex nyílás(ok)ra a nemkívánatos portzaj minimalizálása érdekében. A nagyobb kialakítás szintén nagyban növeli a rendszer hatékonyságát a mélyebb oktávokban is, anélkül, hogy szükség lenne további utólagos EQ-zásra/kiemelésre.
Az eredmény 2-4-szer nagyobb csúcsteljesítmény a 18-36 Hz-es oktávban, összehasonlítva az azonos családba/árkategóriába tartozó zárt mélysugárzóval. Mindezek szerint a reflex szub okos választás a nagyobb méretű szobákba (jellemzően kisebb szobaerősítés következtében), és oda, ahol kifejezett cél a nagy hangerő és a döbbenetes LFE elérése…

De mi a helyzet zene esetén?

Az egyik állhatatos mítosz az audio iparban, hogy a bassz-reflex aktív mélyládák nem jók zenehallgatásra. Ez a megbélyegzés leginkább a szinte minden kiskereskedőnél évtizedek óta beszerezhető mini reflexes mélynyomók és egydobozos/házimozi bögre szettek miatt alakult ki. Ezek a mélynyomók nem azért szólnak gyatrán zenén, mert reflexesek, hanem azért szólnak rosszul zenén (és filmeken egyaránt), mert szimplán rossz mélynyomók!
Az SVS bassz-reflex mélysugárzókra jellemző az egyenletes lapos frekvencia-válasz, alacsony torzítás, kiváló linearitású sávszélesség és nagyon mélyre hangolt alsó frekvencia küszöb (jellemzően 20 Hz vagy mélyebb). A rendszerhangolási frekvencia a reflex-port által kiváltott fázisfordítást és a kapcsolódó késleltetést a tipikus zenei sávszélesség alatt mozgatja, ahol viszonylag érzéketlenek vagyunk rá.

Az alábbi grafikonon egy variálható bassz-reflexes mélyláda különböző üzemmódjainak viselkedését láthatjuk; bass-reflex 20 Hz-es, bass-reflex 16 Hz-es és egyet teljesen zárt üzemmódban. Megjegyzés: a késleltetési görbék mindhárom üzemmódban egybeesnek (megegyeznek) a 120 Hz-től 30 Hz-ig (amely a tipikus zenei sávszélességet lefedi), csak a legmélyebb frekvenciákon térnek el egymástól. Míg a zárt mód kétségkívül a legalacsonyabb késleltetéssel bír, addig a két reflex mód is példaértékűen viselkedik az adott időtartamban 30 Hz felett, és kiváló hangzást biztosítanak úgy zenén, mint filmezéskor.

Zárt vagy Reflexes aktív mélyláda?   sszehasonl  t  s z  rt ferlex k  sleltet  s akt  v m  lyl  da

 

Összegzés:
Ahogy a zártnak, úgy a reflexes szuboknak is megvannak az erősségei, előnyei, és a „melyik típusú szubot válasszam” kérdés nagyon sok falhasználási igényen és számos változón múlik. Szoba méret, milyen maga a rendszer, lejátszási szint/hangerő, berendezés, enteriőr, esztétikai felvetések, felhasználható tér…, ez mind-mind azon változók, amiket választáskor figyelembe kell venni. Végezetül, mindkét típusú aktív mélynyomó kimagasló teljesítménnyel és minőséggel tudja megörvendeztetni leendő felhasználóját…
Az SVS számos zárt és bassz-reflex kialakítású aktív mélyládát kínál, így mindenki megtalálja az igényeinek és felhasználási feltételeinek a legmegfelelőbbet!

Az amerikai gyártó olyan meglepően robbant be az európai piacra, hogy a vetélytársak szinte levegőhöz sem tudtak jutni.

A hazai piacot is megrázta az SVS Ultra megjelenése. Mindent elsöprő teljesítményét és az eddig megjelent kritikákat figyelembe véve, nehéz elfogultság nélkül írni erről a „nagyfiúról”.

 

Felépítés

 

A saját tesztelési módszereinken végig menve, mindig megpróbálunk objektívek lenni, de ott vannak a makacs tények, a technikai részletek, amiket nem hagyhatunk figyelem kívül. Ebben az esetben a beépített húsz kilogrammos mély hangszóró és annak rendhagyóan nagy, 40 centiméteres átmérője, máris önmagában hordozza a különlegesség ígéretét és most még csak a hangszóróról beszéltünk, mert az egész hangfal, a maga nem kevesebb mint 55 kilogrammos tömegével, még impozánsabb benyomást kelt.

Az átlagostól eltérően, meglehetősen nagyra sikerült az építmény, egy keményen „házimozizónak” biztosan megakad rajta a szeme.

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda teszt  SVS SB16-Ultra aktív mélyláda - Menjünk még mélyebbre SVS SB16 Ultra akt  v m  lyl  da teszt

Velünk is ez történt, de a felépítése miatt, az SVS SB-Ultra16 ugyancsak felkeltheti a főként zenehallgatók figyelmét is. Néhány támpontot adok, hogy miért van ez így! A kivételesen nagy hangnyomás keményen és áthatóan mindent rezgésbe hoz, nem csak a dobhártyánkat! Ez a házimozi élményfaktort szolgálja, de a felépítése szerinti kategória, a zárt doboz kialakítás, alapjaiban is jó alternatíva lehet az igényes zenehallgató közönségnek is. Nekik nem feltétlenül a hatalmas hangnyomás jelenti majd a többletet, hanem az SVS zárt rendszerének pontossága és hiteles megszólalása jelent majd örömöt.

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda teszt erosito  SVS SB16-Ultra aktív mélyláda - Menjünk még mélyebbre SVS SB16 Ultra akt  v m  lyl  da teszt erosito

Az elszigetelt belső levegő mennyiség nem kedvez a nagy teljesítménynek, ezért a tervezőknek hathatós megoldást kellett találni az esetleges alacsony eredményű hangnyomás lehangoló hatásainak kivédésére. Erre a kihívásra a mérnökök egy Sledge gyártmányú 1500 Wattos D osztályú erősítővel válaszoltak, ami 5000 W csúcsokat tud produkálni!

Ha ezek után azt kérdezné valaki, hogyan lehet ezt a teljesítményt valósan hanggá alakítani, akkor a választ az egyedi meghajtó felépítésében találhatjuk meg. A hangszóró nem csak a hecc kedvéért lett ugyanis 20 kilós, hanem azért, mert az efféle hangszórókban használt, általában kb. 50 mm-es lengőtekercs helyett, itt egy 200 mm-es lengőtekercs található, amihez óriási mágneseket kell alkalmazni. A kemény felfüggesztésű membránt, tehát esetünkben rettentő erőnek kell megmozgatni. Hab a tortán, hogy a mérnökök nem érték be ennyivel, külön szolgáltatási extraként, az egyébként távirányítható mély-sugárzóba a készítők bele csempészték az okostelefonos kezelhetőséget is. A Subwoofer felső élen elhelyezett kijelzőn jól követhető a beállítások folyamata.

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda teszt-v1  SVS SB16-Ultra aktív mélyláda - Menjünk még mélyebbre SVS SB16 Ultra akt  v m  lyl  da teszt v1

Házimozi hangzás!

 

Az SVS SB16 Ultra sub-ot M&K Sound S300 házimozi hangfalak társaságában bemutatótermi körülmények között teszteltük, a forgalmazó Home Movie átlagos nappaliszoba méretű komplex házimozira optimalizált helyiségében. Azt tapasztaltuk, hogy éppen az aprólékosan paraméterezhető beállítások miatt, az SVS bámulatosan tud váltani a mozizás és a zenehallgatás között. Ahogy a filmeket és a zenéket váltogatva füleltünk hangos, de mégis ha lehet így mondani: komfortos és természetes hangok által körülvett térben ültünk. Számtalan esetben óriási robbanások és mindent megrengetően erős zajhatások váltogatták egymást.

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda teszt sb16  SVS SB16-Ultra aktív mélyláda - Menjünk még mélyebbre SVS SB16 Ultra akt  v m  lyl  da teszt sb16

A Mad Max „Fury Road”-ban, a hang olyan megdöbbentően hangos volt, hogy rezgett körülöttünk minden, mert ekkor már a vibráció nem tréfált! Hangsúlyozom, hogy egy precízen beállított rendszerről van szó, ezért most jön a meglepetés! Rátérve a tisztán zenei prezentációra olyasmi volt észlelhető, ami egy kisebb, átlagosabb rendszertől nem elvárható. Nevezetesen az, hogy amit sokan megszoktak, (mi is) a hangszeres zenékre való áttérés gyakran hangbeállítás módosítással jár, és itt mi most egészen mást tapasztaltunk. A bevezetőben említettem az alkalmazkodó képesség fontosságát, most elérkeztünk ehhez a részhez, hogy bővebben beszámoljunk róla.

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda teszt_enterier  SVS SB16-Ultra aktív mélyláda - Menjünk még mélyebbre SVS SB16 Ultra akt  v m  lyl  da teszt enterier

Zenehallgatás

 

Az SVS SB16 Ultra esetében ugyanazokat az alapbeállításokat használva lehetőségünk van nagyszerűen hangzó, akár komolyzenei darabok hallgatásához is. A basszus reprodukcióra koncentrálva lehettünk figyelmesek olyan finomságokra, mint az üstdob valóban életszerű és túlzások nélküli, de mégis erősen megrázó és csúcspontokat döngető jelenlétére. Ha a bőgő hangját vagy a brácsáét füleltük, akkor meg azt vettük észre, hogy a felső tartományai annyira természetesen jelennek meg a front, és az oldalsó sugárzókon, hogy észre sem lehet venni az átvezetést, hála a parametrikus EQ beállításnak, ami a szoba akusztikai teréhez igazítható. Feltűnt, hogy szélsőséges műfajokhoz is mennyire kiválóan volt használható az SB16-Ultra. Mind ezek után a tesztelő már jócskán „bizalmat szavazhatott” az SVS-nek, úgyhogy elérkezett az idő, hogy az afféle „ereszd el a hajam” élményekkel is kényeztesse magát. Mi lehet erre jobb, mint egy világhíres metál zenekar zenéje?

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda teszt dual  SVS SB16-Ultra aktív mélyláda - Menjünk még mélyebbre SVS SB16 Ultra akt  v m  lyl  da teszt dual

A Metallica koncertjei régóta fergeteges hatásúak és ezt nem csak élőben, hanem sok csatornás házimozi hangzásban is érdemes újra és újra átélni. Nos, ezzel a hangrendszerrel bátran vállalkozhattunk erre a nemes feladatra. A dübörgő banda gyakran dühös és zsigerig ható ritmus szekciójának megszólalásához, remek alátámasztást adott ez a rendkívüli hangfal remekmű. Összegezve, az SVS SB16 Ultra tesztelésekor választ kaptunk arra a kérdésre, hogy miért is kell a jó hangrendszerhez egy ilyen minőségű, a szubcsatornát megszólaltató Subwoofer. Az SB16 az alsóbb kategóriájú ládákra jellemző hibákat szinte teljesen kiküszöböli, itt nincs a reflex dobozokra jellemző surrogó léghang és a gyakran elkent, túlpuhított hangzás. Az SVS Ultrától gyorsaságot, pontosságot kapunk, és ami a legfontosabb, hogy az általa produkált kivételes mély hangzás jó zene és film rajongóknak egyaránt. Úgy tűnik az SVS dominálta a subwoofer-ek táborát, és teljesítményével egyszerűen az élre tört, ahol ádáz küzdelem folytatódik a még jobb mélyhangokért… Kíváncsian várjuk erre a többi gyártó válaszát.

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda teszt par  SVS SB16-Ultra aktív mélyláda - Menjünk még mélyebbre SVS SB16 Ultra akt  v m  lyl  da teszt par

Ajánlás

 

El akartam kerülni a leírásban a szubjektív hatást, amit ez az eszköz kínál, de valószínűleg úgy jártam, mint azok a tesztelők, akik már kipróbálták, hogy mire képes az SVS SB16-Ultra. Sebaj, ennél nagyobb csalódás soha ne érjen és nem hiszem, hogy bárkit is érne ezzel a Subwooferrel kapcsolatban. Mint ez várható volt, én sem tudtam kritikát megfogalmazni a SB16-al kapcsolatban, ami nekem, mint kritikusnak ugyan csalódás, de a hallottak hatása után ezt boldogan vállalom.

 

lambert

 

SVS SB16-Ultra aktív mélyláda

 

Iránytű

Ár: 899 990 Ft
Forgalmazó: Home Movie Bt.
Telefon: +36-1-2566478
Internet: www.homemovie.hu
Garancia: n.a.

 

 

Technikai jellemzők

Márka / típus SU G30 hálózati audio erősítő
Felépítés Zárt
Hangszóró 40 centis, kompozit üvegszál membránnal
Erősítő teljesítménye, típusa 1500/5000 W (folyamatos/csúcs), D osztály
Frekvencia-átvitel 16-460 Hz
Méretek 508 x 500 x 510 mm
Tömeg  55 kg

 

 

Tesztértékelés

Hangzás: 98
Mélyhang átvitel: 87
Pontosság, gyorsaság: 96
Dinamika / életszerűség: 98
Hangminőség ( átlag ) 97

 

Kidolgozás: 98
Kinézet / design: 96
Kezelhetőség / üzembehelyezés: 97
Gyakorlati értékelés (átlag) 97

 

Tesztösszesítő

Hang: 97
Gyakorlatban: 97
Végeredmény: 97
Ár/érték arány: 9,7
Értékelés: Kíváló / Csúcsosztály